In 1899 was Giovanni Agnelli een van de oprichters van ‘Fabbrica Italiana Automobili Torino’. In 1902 werd hij dankzij zijn initiatieven en ideeën benoemd tot ‘managing director’ van het bedrijf. In de jaren die volgden stelde Agnelli zich ten doel, de automobiel bereikbaar te maken voor een groter publiek.
De eerste auto die Fiat bouwde was de 4HP met 679cc 2-cilindermotor en een topsnelheid van 35 km per uur. De auto had drie versnellingen zonder achteruit. In 1903 bouwt Fiat haar eerste “bedrijfsauto” en in 1908 de eerste vliegtuigmotor.
In Turijn wordt in 1923 de Lingotto fabriek geopend. Met vijf verdiepingen en een heuse testbaan op het dak was dit een van de grootste automobiele complexen van Europa in die tijd. De succesvolle 508 ‘Balilla’ en 500 ‘Topolino’ werden hier gebouwd. Vandaag de dag is Lingotto nog steeds in gebruik als congrescentrum en tentoonstellingsruimte en zijn er winkels en een hotel gevestigd.
De Mirafiori fabriek opent haar deuren in 1939. Hier werden o.a. de Nuova 500 en later de Panda en de Punto geproduceerd. In 1945 stierf oprichter Giovanni Agnelli, kort voor de start van de produktie van de eerste Fiat 500.
De Nuova 500 verschijnt in 1957. Deze succesvolle 500 zou het Italiaanse straatbeeld veranderen en betekende voor veel Italiaanse huishoudens de eerste echte kennismaking met de automobiel. In 1960 brengt Fiat de stationwagonachtige 500 ‘Giardinetta’ op de markt.
Midden jaren ’50 introduceert Fiat de 600 met de motor achterin en achterwielaandrijving. Ook de 600 is in die tijd een echte compacte familieauto. In totaal worden er van de 600 4.000.000 gemaakt, inclusief een versie met ‘softtop’ en de vooruitstrevende 600 ‘Multipla’ met zes zitplaatsen.
In de jaren ’60 is Fiat succesvol met de 850 en de 124. De 124 wordt Auto van het Jaar 1967. Bovendien introduceert men de Fiat Dino met Ferrari motor. In april ’71 introduceert men de latere Auto v/h Jaar 1972: de Fiat 127 met 903 cc motor en 47 pk. Deze wordt geproduceerd tot 1987.
Eind jaren ’70 wordt Fiat Auto opgericht, bestaande uit de merken Fiat, Lancia, Autobianchi en Ferrari. De Fiat Panda verschijnt in 1980 en zet maatstaven op het gebied van ruimte en gebruiksgemak in zijn klasse. De door Giugiaro getekende eerste generatie Panda zou uiteindelijk in productie blijven tot in 2003. In 1984 wint Fiat wederom een Auto van het Jaar titel: ditmaal met de Uno. In 1986 komt de Fiat Croma op de Nederlandse markt. Drie jaar later zet Fiat een belangrijke stap op dieselgebied: de Croma Turbo D.i.d. is de eerste auto met een direkt ingespoten dieselmotor. Eveneens in 1986 wordt Alfa Romeo bij de Fiat Groep gevoegd.
Eind 1992 brengt Fiat wederom een succesvolle kleine auto op de markt: de Cinquecento. Vanaf 1993 maakt ook het merk Maserati deel uit van de Fiat Groep. In 1994 verschijnt de door Pininfarina getekende Coupe Fiat, gevolgd door de Fiat Barchetta een jaar later. In datzelfde jaar wordt de eerste generatie Fiat Punto geïntroduceerd. Deze wordt Auto van het Jaar 1995 en uiteindelijk zelfs tijdelijk de best verkochte auto in Europa.
De veelbesproken Multipla met zijn 6 zitplaatsen en toonaangevende rijeigenschappen verschijnt in 1998. Tevens introduceert men eind jaren negentig wederom een noviteit op dieselgebied: het veelgeprezen “common rail” systeem.
In 2003 rolt de 5.000.000e Punto van de band en verschijnt de nieuwe Fiat Panda. Deze nieuwe Panda is in 2004 de elfde auto van de Fiat Groep die de titel ‘Auto van het Jaar’ weet te winnen.
Later dat jaar verschijnt de Panda 4×4. In 2005 frissen de nieuwe Fiat Croma en de Grande Punto het Fiat modellenprogramma op. Hierop volgen de Fiat Bravo, Sedici, Qubo en 500. In 2009 wordt de nieuwe Punto geïntroduceerd, als Punto Evo. Deze heeft opnieuw een inovatie onder de motorkap: MultiAir. Een brandstof injectiesysteem, dat er voor zorgt, dat brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen, tot het minimum wordt beperkt. De meest recente uitbreiding van Fiat’s modellenprogramma, is de Fiat 500C. Een compacte vierpersoons cabriolet, gebaseerd op de zeer succesvolle Fiat 500.
Vandaag de dag is de Fiat Groep niet alleen eigenaar van Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati en Ferrari, maar ook van o.a. Case en New Holland (grondverzet- en landbouwmachines) en Iveco (vracht- en bestelwagens). Andere bedrijven die deel uitmaken van de Fiat Groep produceren diverse auto-onderdelen voor een groot aantal automerken. Zo produceert de Fiat Groep o.a. bijvoorbeeld meer dan de helft van alle Europese brandstof-managementsystemen.
Kijkt u eens op www.fiatgroup.com voor meer informatie over de Fiat Groep.